نقاشی ساختمان اکریلیک

نقاشی ساختمان اکریلیک

نقاشی ساختمان با رنگ اکریلیک

نقاشی و رنگ آمیزی خانه و محل کار یکی از راه های ایجاد تغییر و تحول است. اما بعد از اینکه تصمیم به نقاشی ساختمان گرفته شود نکته مهمی که ذهن افراد را به خود مشغول می کند انتخاب یک رنگ مناسب است. تنوع رنگ های موجود در بازار، انتخاب را کمی دشوار می سازد. اما می توان با خواندن مطالب و مقاله های نقاشی ساختمان با انواع رنگ ها و مزایا، معایب و همینطور کاربرد آن ها آشنا شد و با اطمینان رنگ مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب کرد.

در این مطلب ما بعنوان نقاشی ساختمان دیوار قرار است در مورد رنگ محبوب اکریلیک و مزایا و معایب این رنگ صحبت کنیم. چنانچه علاقه مند به شناخت این رنگ هستید ما را تا انتها همراهی کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش نقاشی ساختمان با ما تماس بگیرید

تعریف رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک به دلیل دوام و درخشندگی بالا ابتدا در صنعت اتومبیل سازی مورد استفاده قرار می گرفت و اخیرا در نقاشی ساختمان طرفداران زیادی پیدا کرده است. رنگ اکریلیک به دو دسته پایه حلال آب و پایه حلال نفتی تقسیم می شود.

با توجه به اینکه رنگ اکریلیک حلال در آب است و از مواد شیمیایی مضر برای تولید آن استفاده نمی شود، با محیط  زیست سازگاری دارد. این رنگ بدون بو نیز می باشد و همین امتیاز آن بسیاری از افراد را ترغیب به مصرف و اجرای این رنگ در منزل خود می کند و از این رو رقیب بسیار قدرتمندی برای رنگ روغنی بشمار میرود و پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک رنگ اکریلیک سهم بیشتری از بازار رنگ ساختمانی را به خود اختصاص دهد. رنگ اکریلیک به دلیل انعطاف پذیری که دارد بر روی انواع سطوح از جمله : پارچه ، کفش، خمیر کاغذ و غیره قابل استفاده می باشد. رنگ های اکریلیک تنوع بالایی دارند و برای ایجاد بافت بر روی سطوح مناسب اند. غلظت بالای این رنگ سبب می شود تا بعد از اجرا به سرعت خشک شود.

مزایای رنگ آکریلیک نقاشی ساختمان

همانطور که ذکر شد رنگ اکریلیک یکی از رنگ های پرکاربرد و پرطرفدار در نقاشی ساختمان است و این محبوبیت نشانگر مزیت های خوب این رنگ است.

  1. رنگ اکریلیک به این دلیل که بر پایه آب است بوی بسیار کمی دارد. بنابراین برای حل شدن به تینر نیاز ندارد که همین مساله یکی از مهم ترین مزیت های رنگ اکریلیک نسبت به رنگ روغن  بشمار می رود.
  2. رنگ آکریلیک پوشش دهی بالایی دارد و به راحتی می توان با حجم کمتری نسبت به رنگ روغن سطح بیشتری را پوشش داد و همین امر سبب کاهش هزینه های نیز می شود.
  3. سرعت خشک شدن رنگ اکریلیک بالاست و باعث میشود تا در مدت زمان کوتاه تری سطح بیشتری را رنگ آمیزی کرد و کار را زودتر به اتمام رساند.
  4. رنگ اکریلیک قابلیت اجرا بر روی انواع سطوح را دارد و هیچ محدودیتی برای اجرا ندارد و بر روی انواح سطوح فلزی، گچی، سیمانی و حتی پارچه و کفش و غیره قابل اجرا می باشد.
  5. رنگ اکریلیک قابل شستشو می باشد. البته همه رنگ های اکریلیک قابلیت شستشو صددر صدی را ندارند. اینکه رنگ اکریلیک تا چه حد قابل شستشو است بستگی به زیرسازی آن دارد. مثلا اگر برای زیرسازی از رنگ روغن یا پرایمر مخصوص استفاده شود قابل شستشو خواهد بود اما اگر از رنگ پلاستیک برای زیرسازی به کار رفته باشد قابلیت شستشوی کمی دارد.
  6. همچنین این رنگ در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد و در سطوحی که احتمال نفوذ آب به لایه های زیرین وجود دارد بعنوان یک لایه محافظ عمل می کند. اما در مقایسه با رنگ روغن مقاومت کمتری نسبت به آب دارد.
  7. رنگ اکریلیک با محیط زیست سازگاری بالایی دارد. این رنگ به این دلیل که بر پایه آب بوده و برای رقیق شدن نیاز به تینر ندارد، به محیط زیست آسیب نمی رساند و برای انسان نیز اصلا ضرری ندارد.
  8. انعطاف پذیری رنگ اکریلیک بعد از اجرا بالاست و همین ویژگی باعث می شود که بعد از خشک شدن پوسته نشود و ترک نخورد.
  9. ترمیم رنگ اکریلیک بسیار ساده و بدون دردسر انجام می شود. به اینصورت که اگر قسمتی از دیوار دچار مشکل شد نیازی نیست کل دیوار رنگ آمیزی شود و قابلیت ترمیم مناسبی نسبت به کاغذدیواری دارد.
  10. رنگ اکریلیک مقاومت بالایی در برابر اشعه uv و نور خورشید دارد و به سادگی آسیب نمی بیند. به همین دلیل از رنگ اکریلیک می توان برای نمای ساختمان نیز استفاده کرد.
  11. رنگ های اکریلیک تنوع بالایی دارند و به دلیل غلظت بالایی که دارند می توانند بعنوان پوشس بافت دار استفاده شوند.

 

معایب رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان

حالا که با مزیت ها و ویژگی های خوب رنگ اکریلیک آشنا شدید بهتر است معایب این رنگ را نیز بشناسید تا بتوانید انتخاب درست و حساب شده ای داشته باشید.

  1. رنگ اکریلیک درخشش کمتری نسبت به رنگ روغن دارد زیرا بر پایه آب بوده و بعد از خشک شدن درخشش خود را از دست می دهد و تمیز کردنش نسبت به رنگ روغن کمی دشوارتر است.
  2. اجرای رنگ اکریلیک بوسیله قلم مو باعث پایین آمدن کیفیت کار می شود چرا که رد قلم مو بر روی دیوار به جا می ماند و از زیبایی کار می کاهد. بنابراین برای اجرای رنگ آکریلیک باید از غلتک استفاده شود.
  3. همه رنگ های اکریلیک قابلیت شستشوی صد در صد را ندارند و فقط رنگ هایی که با رنگ روغن و پرایمرهای مخصوص زیرسازی شده باشند قابل شستشو می باشند.

 

انواع رنگ اکریلیک در نقاشی ساختمان

انواع پوشش‌های آکریلیک پایه آب ساختمانی

رنگ های اکریلیک دارای 3 نوع هستند:

  1. نوع اول مخصوص سطوح داخلی و خارجی ساختمان می باشد. این رنگ ها بر اساس پرایمری که دارند میتوانند کاملا خاصیت ضد آبی داشت باشند و یا اینکه از پرایمر های ضعیف تر برای آن ها استفاده شود و به صورت صددرصد ضد آب نباشند.
  2. نوع دوم رنگ های اکریلیک از نوع ضد زنگ مخصوص سطوح فلزی هستند. این رنگ ها هم مانند سایر رنگ های اکریلیک پایه آب بوده و برای محیط زیست ضرری ندارند. همچنین این رنگ ها ضد خوردگی بوده و مانع زنگ زدن و خورده شدن فلزاتی که به صورت مداوم در تماس مستقیم با آب هستند، می شوند.
  3. نوع سوم رنگ های اکریلیک مخصوص سطوح و مصنوعات چوبی هستند. این رنگ ها هم مانند رنگ های ضد زنگ و رنگ های دیواری، برپایه آب بوده و دوستدار محیط زیست هستند و در مقابل شرایط جوی مختلف از قبیل هوای آفتابی و رطوبت و بارندگی از چوب محافظت میکند. بنابراین هم برای سطوح چوبی داخلی و هم خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.
نقاشی ساختمان اکریلیک

رنگ آمیزی نمای ساختمان با رنگ اکریلیک

نمای ساختمان در زیبایی بنا نقش مهمی دارد. رنگ یکی از پوشش های مناسب و به صرفه نسبت به سایر نماهای ساختمان است. رنگ های مختلفی در بازار موجود می باشند که برای نمای  خارجی ساختمان بکار می روند. رنگ اکریلیک یک رنگ جذاب و مقاوم است که برای نمای ساختمان کاربرد دارد. تنوع و کیفیت بالای این رنگ جذابیت خاصی به نمای ساختمان می بخشد و انتخاب های بی شماری پیش روی متقاضیان قرار می دهد تا رنگی مناسب با فضای داخلی و محیط اطراف ساختمان خود را انتخاب کنند. مزیت های ویژه رنگ اکریلیک نظیر قابلیت شستشو، انعطاف پذیری بالا، مقاوم در برابر رطوبت و اشعه خورشید، این رنگ را به گزینه مناسبی برای استفاده در نمای خارجی ساختمان تبدیل کرده است. غلظت بالا و پوشش عالی رنگ اکریلیک این امکان را ایجاد می کند تا رنگ آمیزی نمای خارجی ساختمان در مدت زمان کوتاهی انجام شود که همین امر سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

 

نقاشی فضای داخلی ساختمان با رنگ اکریلیک

انتخاب رنگ مناسب برای فضای داخلی کار ساده ای نیست. چرا که باید موارد زیادی از جمله زیبایی، هماهنگی  رنگ سایر بخش ها، روانشناسی شخصیتی، کیفیت رنگ، سلیقه اعضا، هزینه ها و غیره را در نظر گرفت. با توضیحاتی که در مورد رنگ اکریلیک داده شد می توان با خیالی آسوده این رنگ را بعنوان رنگی مطمئن و با کیفیت برگزید. از طرفی تنوع بالای این رنگ انتخاب های زیادی پیش روی اعضای خانواده قرار می دهد و رسیدن به رنگ دلخواه را آسان می کند. این رنگ را می توان برای سایر بخش های داخلی از جمله: اتاق خواب ها، پذیرایی، آشپزخانه و غیره استفاده کرد.

 

اجرای رنگ اکریلیک روی چوب

رنگ اکریلیک علاوه بر گچ، بتن و سیمان قابلیت اجرا بر روی سطوح چوبی را نیز دارد. بنابراین درب ها و نرده های چوبی را نیز می توان با این رنگ محبوب، رنگ آمیزی کرد .در صورتی که چوب، خام باشد باید ابتدا بر روی آن آستر پرایمر اجرا شود و پس از خشک شدن پرایمر، رنگ بر روی آن اعمال شود. آستر پرایمر در بافت چوب نفوذ می کند و از نفوذ رنگ به داخل چوب که باعث هدر رفت رنگ می گردد، جلوگیری می کند. همچنین چسبندگی رنگ بر روی سطح نیز افزایش می یابد. اگر مایلید خاصیت آب گریزی و غبار گریزی و شستشو برای چوب داشته باشید و در عین حال شیار موجود بر روی چوب را نیز حفظ نمایید، می توانید از پوشش های بیرنگ مانند “لاک”و“سیلیکون کوت” بر روی چوب استفاده کنید و از زیبایی حاصل از آن لذت ببرید.

 

قیمت اجرای رنگ اکریلیک

رنگ های اکریلیک برای دو بخش داخل و نمای ساختمان می باشد که بنا به نیاز مصرف کننده از نظر براقیت برای رنگهای داخلی در4 دسته مات، نیم مات، نیم براق و براق و برای رنگهای نما در 2 دسته مات و نیم براق تولید می شود. هر چه به رنگ براقیت بیشتری داده شود، قیمت، کیفیت و قابلیت شستشوی بیشتری خواهد یافت.

قیمت رنگ اکریلیک نقاشی ساختمان دیوار ارتباط مستقیمی با کیفیت مواد اولیه مصرفی و رزین های وابسته به آن دارد. هر چه نرخ رزین مصرفی در رنگ بیشتر باشد، مقاومت رنگ و قابلیت شستشوی آن بیشتر می شود و به همان نسبت قیمت رنگ نیز افزایش می یابد.

نقاشی ساختمان دیوار با سال ها تجربه و اجراهای موفق در زمینه نقاشی ساختمان انواع رنگ های ساختمانی را به بهترین شکل اجرا می کند و متقاضیان را در انتخاب صحیح رنگ راهنمایی می کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش نقاشی ساختمان با ما تماس بگیرید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]
Go to Top